بیشترین تماس گیرندگانِ با اورژانس اجتماعی از کدام استانها هستند؟
رییس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیشترین تماس گیرندگان با خط تلفنی ۱۲۳ اورژانس اجتماعی کشور از استان های مازندران و سپس تهران بوده اند.
به گزارش وبسایت تخصصی مددکاری اجتماعی ۲۰۱۵؛ حسین اسدبیگی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اورژانس اجتماعی کشور به مسایلی مانند کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی رسیدگی می کند و با ارایه خدمات مددکاری و مشاوره تلاش می کند این آسیب های اجتماعی در جامعه کنترل شده و کاهش یابد.
وی با اشاره به تماس ۶۰۰ هزار تن از سراسر کشور با خط تلفنی ۱۲۳، خاطرنشان کرد: پس از استان های مازندران و تهران، بیشترین تماس های گرفته شده از استان های فارس، آذربایجان شرقی و کرمانشاه بوده است.
رییس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بدون اشاره به آمار دقیق تماس های گرفته شده از این استان ها ، درباره علت بالابودن تماس با ۱۲۳ در برخی استان های کشور گفت: در درجه اول به تعداد جمعیت این استان ها برمی گردد. همچنین ممکن است اطلاع رسانی های صورت گرفته در مورد خط تلفنی ۱۲۳ در برخی استان ها بیشتر از سایر استان ها بوده باشد.
اسدبیگی گفت، از سوی دیگر ممکن است افرادی ده ها بار برای پیگیری مشکل خود با تلفن ۱۲۳ تماس گرفته و آمارهای ثبت شده در این استان ها را افزایش دهند.
به گزارش ایرنا، خدمات و برنامه های اورژانس اجتماعی از طریق چهار روش شامل خط تلفن ۱۲۳ ، مرکز مداخله در بحران، خدمات سیار و پایگاه خدمات اجتماعی ارایه می شود.
به گزارش ایرنا، در هر جامعه ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل یا کاهش مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه هایی تدوین و اجرا می شود.
اصول ایجاد اورژانس اجتماعی در ایران براین است که حذف آسیب های اجتماعی ممکن نیست اما با برنامه ریزی مناسب می توان آن را کنترل کرد. ارایه خدمات در برنامه اورژانس اجتماعی باید حداقل دارای سه ویژگی تخصصی بودن، به موقع بودن، و در دسترس بودن باشد. به دلیل ماهیت فرابخشی آسیب های اجتماعی ، در اجرای این برنامه همکاری های درون سازمانی و برون سازمانی نقش بسزایی دارد. کار تیمی در این برنامه بسیار مهم است و به فرد، خانواده و جامعه توجه می شود. همچنین برنامه و مداخله باید با رویکرد علمی باشد. مسئله یابی بموقع ، فعال بودن و پاسخگو بودن در این برنامه مهم است. به توانمند سازی اجتماعی محور با رویکرد منطقه ای و محلی توجه می شود. فراگیر بوده و جامعیت داشته باشد و زمینه مشارکت سازمانهای مردم نهاد (نهادهای مدنی)فراهم شود.
اهداف ایجاد اورژانس اجتماعی در ایران کنترل و کاهش بحرانهای فردی،خانوادگی و اجتماعی، در دسترس قراردادن خدمات تخصصی به گروه های هدف برنامه، ارتقای توانمندی های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با آسیب های اجتماعی در شرایط بحرانی، جایگزینی مداخله های روانی اجتماعی حین مداخله های قضایی- انتظامی و کمک به قضازدایی و پیشگیری از وقوع جرم است.
افراد مشمول دریافت خدمات، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی ، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی،همسران آزار دیده ، کودکان آزار دیده ، سالمندان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افراد در شرایط بحرانی هستند.
اقدامات اجرایی این اورژانس شامل پذیرش ، خدمات تخصصی ، ترخیص و پیگیری پس از ترخیص است.
خط تلفن اورژانس اجتماعی از سال ۱۳۸۳ با شماره سه رقمی (۱۲۳) که یادگیری آن بسیار آسان است در تهران راه اندازی شد. در سال ۱۳۸۵ به ۵ مرکز افزایش یافت و از سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ در کل استان های کشور راه اندازی شد و در سال ۱۳۸۸ در برخی از شهرستان های دیگر فعال شده است.
نیروی تخصصی خط مددکاران اجتماعی و روان شناسان هستند.